Over ons

Samen bouwen aan een meertalig schoolklimaat.

Scholen zijn vandaag rijker dan ooit aan talen. In de klas worden dagelijks meerdere                                                      talen gesproken — thuis, op straat, met vrienden en in de school. Maar hoe ga je als                                                        schoolteam om met die meertaligheid? Hoe vertaal je die rijkdom naar een kracht in je                                                  beleid, je klaspraktijk en je schoolcultuur?

Het onderzoeksproject RichArt - meertaligheid als rijkdom ("Richness") én de kunst ("Art") om meertaligheid functioneel in te zetten - ontwikkelde hierop een concreet antwoord. Twee jaar lang werkten onderzoekers van UCLL samen met vier secundaire scholen aan een traject dat meertaligheid op school benadert vanuit drie invalshoeken: cultuur, beleid en praktijk. Twee onderzoekscentra van UCLL zijn hierbij betrokken:

Waarom dit project?

Ons onderwijs is nog sterk gebouwd op een eentalige norm, terwijl de realiteit vaak meertalig is. Leerkrachten botsen dan ook vaak op vragen en onzekerheden:

  • Hoe werk ik aan taalvaardigheid Nederlands én erken ik andere talen?
  • Hoe maak ik van meertaligheid een troef in plaats van een probleem?

Het RichArt-project vertrok vanuit deze vragen en onderzocht wat werkt. Het uitgangspunt: duurzame verandering ontstaat wanneer we tegelijk inzetten op cultuur, visie en klaspraktijk.

Wat hebben we onderzocht?

Het project vertrok vanuit één centrale vraag:
Wat is de impact van een aanpak die tegelijk werkt aan de schoolcultuur, het taalbeleid en de klaspraktijk op het omgaan met meertaligheid in het secundair onderwijs?

Het volledige rapport vind je hier

Wil je begeleiding op maat van jouw school?  Aarzel dan niet om ons te contacteren.

Nog vragen? 

https://research-expertise.ucll.be/nl/inclusive-society